[vc_row css=”.vc_custom_1437039353178{margin-top: -25px !important;margin-left: 1px !important;}”][vc_column][vc_custom_heading text=”Bordsbönen är det något förlegat?” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23ffffff” google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal”][vc_empty_space height=”14px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1461163130318{margin-top: -2px !important;}”]meal-918639_640Häromdagen läste jag en liten artikel som talade om att man skulle meditera innan man åt.

Meditation som man använder sig av inom österländsk andlighet, som hinduismen, buddhismen och taoismen beskriver dessa religioners sätt att be. De riktar sig då inte till en personlig Gud utan mot alltet, kosmos, eller det som uttrycks som livsenergi.

När Bibeln beskriver bön så riktas den alltid till Gud Fadern i himlen eller till Sonen Jesus Kristus.

När Jesus lär lärjungarna att be så börjar han med att vända dem till Fadern med orden: Fader vår som är i himlen, helgat vare ditt namn tillkomme ditt rike, ske din vilja.

Ytterst personligt.

Vad har då detta med bordsbönen att göra? Jo, därför att när vi närmar oss Gud, så närmar vi oss honom genom de löften som han har gett till oss. Gud har gett sig själv genom sina löften och om vi ber efter hans vilja, så har han lovat att vi har det vi har bett om, innan vi har sett det. Endast en god, generös och underbar Gud kan säga sådana saker. En Gud som har all makt i himlen och på jorden.

I 2 Mosebok 23:25 ger han ett löfte: “Ni skall tjäna Herren, er Gud, och han skall välsigna din mat och din dryck och ta bort sjukdom från dig.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1461163027325{margin-top: -2px !important;}”]Gud skall välsigna mat och dryck vilket löfte. Vi kan ta tag i det löften och be att just den mat som du äter skall välsignas. Genom att vi ber innan vi äter så blir vi mer och mer medvetna om Guds löfte som gäller i våra liv här och nu.

Man kan be bordsbön på olika sätt, vilket man också kan se i de olika kristna traditionerna. Det viktiga är inte formen utan att man får en mötesplats med Gud genom bönen så att vi förstår vad som händer när vi välsignar maten.

Bordsbönen är ett erkännande av honom som vår källa och som för oss in i ett positivt och livsbejakande beroende av honom.

I punktform vill jag ge dig några tankar inom detta område:
[/vc_column_text][vc_custom_heading text=”(Citat från boken ”Jesus är din Läkare” av Linda Bergling)” font_container=”tag:h2|font_size:18%20px|text_align:center|line_height:1%2C2″ google_fonts=”font_family:Dosis%3A200%2C300%2Cregular%2C500%2C600%2C700%2C800|font_style:600%20bold%20regular%3A600%3Anormal”][vc_column_text css=”.vc_custom_1461160541548{margin-top: -2px !important;}”]

  1. Gud är vår källa
    När vi ber bordsbön erkänner vi Gud som källan till all näring som vi behöver. Vi erkänner vårt totala beroende av honom. Han är Skaparen. Det är han som berett föda för oss. Om ett torrt år kommer fruktar vi inte, om hungersnöd kommer över världen blir vi inte rädda. Vi har gjort oss beroende av Gud, inte av pengar och konjunkturer. På samma sätt som vi ger tionde var månad av våra pengar för att lösgöra oss från pengarnas makt och bli beroende av Gud, så lösgör vi oss nu från alla bekymmer om vad vi ska äta och dricka för att hålla fast i vårt sinne att Gud förser oss med allt vi behöver.
     
  2. Guds löften
    Att välsigna maten betyder att åberopa redan given välsignelse i Jesus Kristus. Fanns matens välsignelse i det gamla förbundet så finns det självklart i det nya. Det nya är stadfäst med bättre löften. I Jesus är vi välsignade med all den himmelska världens andliga välsignelser. Genom bordsbönen löser vi ut denna välsignelse över maten, och sätter tro till att farliga bakterier dör, att sjukdomar inte kan förmedlas genom födan, att cancerframkallande ämnen och annat skadligt inte skall kunna skada våra kroppar.
     
  3. Räcka till många
    Vid bordsbönen är det bra att tänka på andra människor ut över världen. När Jesus välsignade den lille pojkens bröd och fiskar räckte det till tusentals människor. Bordsbönen hjälper oss att bli till en välsignelse för andra. Maten är inte bara till för vår tillfreds¬ställelse. Vi ska inte tänka: räcker det till mig och min familj är jag nöjd. Pengarna skall räcka till mer. Välsignar vi maten blir det pengar över. Då kan vi bruka dem till sådant som gagnar andra.
     
  4. Överlåtelse av kroppen
    Bordsbönen fungerar som en överlåtelse av kroppen till Gud. Denna överlåtelse gör att det blir balans i livet när det gäller maten. Det blir lättare att genomskåda om vi använder maten för att möta något underliggande behov i våra liv som till exempel ett känslomässigt behov. (Matt 6:31–32, Matt 13:22). Genom bordsbönen påminner vi oss också om att kroppen skall få föda för att bli stark så att vi bättre kan tjäna Gud. Denna insikt håller oss, dag efter dag, i en sund inställning till maten. Då äter vi inte för mycket eller för lite, utan låter kroppen förstå att syftet med födan, förutom den härliga njutning som Gud vill skänka, också är en styrka till tjänst i hans rike.
     
  5. En stund av eftertanke
    Till sist kan bordsbönen vara en tid för eftertanke. Behöver du vårda din kropp bättre? Har du skadat den genom att äta onyttiga saker? Har du ätit för lite eller för mycket? Har du talat illa om din kropp? Kanske behöver du be kroppen om förlåtelse och bjuda in den helige Andes underbara frukt självkontroll. Maten skall inte kontrollera oss, utan vi skall kontrollera maten. Bordsbönen hjälper oss att bibehålla vår gudagivna auktoritet.

[/vc_column_text][vc_custom_heading text=”Bordsböner” font_container=”tag:h2|font_size:18%20px|text_align:center|line_height:1″ google_fonts=”font_family:PT%20Sans%3Aregular%2Citalic%2C700%2C700italic|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][vc_column_text css=”.vc_custom_1461161656616{margin-top: -2px !important;}”]

Glädjens Herre, var en gäst vid vårt bord idag. Gör vår måltid till en fest efter ditt behag. För de gåvor som du ger tackar vi dig nu. Gud, som hör förrän vi ber, prisad vare du! – H D Stern

Gode Gud välsigna maten. Amen.

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1457628669550{margin-top: -2px !important;}”]– Linda Bergling[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1461162350293{margin-top: -2px !important;}”]<< Jesus och vår hälsa (tidigare inlägg i serien)[/vc_column_text][vc_separator color=”grey” align=”align_center”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”1/1″][vc_custom_heading text=”Du kan läsa mer om detta ämne i boken ”Jesus är din Läkare” av Linda Bergling” font_container=”tag:h2|font_size:20%20px|text_align:left|line_height:1″ google_fonts=”font_family:Dosis%3A200%2C300%2Cregular%2C500%2C600%2C700%2C800|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][vc_column_text css=”.vc_custom_1461161720032{margin-top: 2px !important;}”]Linda Bergling har skrivit en efterlängtad bok om kroppens helande. Boken vänder sig till dig som vill må bra i kroppen och behöver eget helande. Den vänder sig också till dig som vill bli använd av Gud i helandetjänsten.
Och till dig som vill veta mer om vad Bibeln säger om helande.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1459446468153{margin-top: 20px !important;margin-right: 20px !important;margin-left: 20px !important;border-right-width: 10px !important;padding-right: 20px !important;}”][/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner el_class=”” width=”1/3″][vc_single_image image=”85″ border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”medium” link=”http://store.arken.org/start/produkter/produkt?category=B%C3%B6cker&title=Jesus-%C3%A4r-din-l%C3%A4kare&id=208″][/vc_column_inner][vc_column_inner el_class=”” width=”2/3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1461162659667{margin-top: 10px !important;}”]När Jesus dog på korset försonade han världen med Gud och Han tog våra sjukdomar på sig. Därför har vi rätt att var friska. För den som är sjuk finns det helande. Linda Bergling beskriver hur du kan lära känna Jesus som Herren din läkare och hur du som är sjuk kan börja din vandring mot hälsa.

Boken svarar bland annat på frågorna:

Kan sjukdom förhärliga Gud? Är Gud emot medicin? Vill Gud hela alla? Hur tas helande emot? Hur behåller man helandet? Vad finns det för hinder för helande?


Jesus är din läkare
är en bok som du kommer att bli uppbyggd och styrkt av.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”1/1″][vc_btn title=”Köp boken här” style=”3d” shape=”rounded” color=”success” size=”lg” align=”center” i_align=”left” i_type=”fontawesome” i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” link=”url:http%3A%2F%2Fstore.arken.org%2Fstart%2Fprodukter%2Fprodukt%3Fcategory%3DB%25C3%25B6cker%26title%3DJesus-%25C3%25A4r-din-l%25C3%25A4kare%26id%3D208||” button_block=”true” add_icon=”” i_icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert”][/vc_column][/vc_row]