[vc_row css=”.vc_custom_1437039353178{margin-top: -25px !important;margin-left: 1px !important;}”][vc_column][vc_custom_heading text=”Jesus och vår hälsa” font_container=”tag:h2|text_align:left|color:%23ffffff” google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal”][vc_empty_space height=”14px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1460644089384{margin-top: -2px !important;}”]jesus-8283_640Jesus kallas i Bibeln för Guds hemlighet och Paulus önskar i sitt brev till Kolosserna (Kol 2:2-4) att de skall nå fram till en rätt insikt om honom. Det är i Jesus som Gud har gömt visdomens och kunskapens alla skatter. Inte enbart i Ord utan i en person. Detta säger han för att vi inte skall bli bedragna och rövas bort av tomma och bedrägliga filosofier som är byggda på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus.

Hos Gud finns visdom och hjälp när det gäller din hälsa och bibeln är full av goda råd. När vi överlåter våra kroppar till Gud så kommer våra kroppar att få ett ”ankare” hos honom själv. Press, stress och spänningar löses upp i hans närvaro. I Apostlagärningarna står det att vederkvickelse kommer från hans ansikte. ( Apg 3:20)

När Gud skapade människan så skapade han henne till sin avbild, men också till att få alla sina behov fyllda i relationen med honom. Det gäller förstås också vår psykiska och fysiska hälsa.

I Romarbrevet 12:1 skriver Paulus till församlingen att de skall överlåta sina kroppar till Gud, frambära dem som ett levande och heligt offer, en del av den andliga gudstjänsten.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1460644936381{margin-top: -2px !important;}”]I några bloggar kommer jag, utifrån bibeln och den kristna värdegrunden, belysa olika sidor av hur Gud vägleder och ger råd angående hälsa. Vi behöver inte snegla mot new age och österländska tekniker för att få bra hälsa. Det vi verkligen behöver både för det själsliga, andliga och fysiska finns faktiskt i bibeln.

Tron på Gud rent allmänt har goda hälsoeffekter. Många kristna väljer att leva i förlåtelse, ha en positiv inställning till livet, väljer bort skadliga beroenden som rökning, alkohol och droger. De vänder sig till Gud i svåra situationer och kommer inte under omständigheter och stress.[/vc_column_text][vc_custom_heading text=”(Citat från boken ”Jesus är din Läkare” av Linda Bergling)” font_container=”tag:h2|font_size:18%20px|text_align:center|line_height:1%2C2″ google_fonts=”font_family:Dosis%3A200%2C300%2Cregular%2C500%2C600%2C700%2C800|font_style:600%20bold%20regular%3A600%3Anormal”][vc_column_text css=”.vc_custom_1459448531512{margin-top: -2px !important;}”]

  1. Proklamera
    Sätt dig på en bekväm stol eller lägg dig i en säng. Börja med att proklamera att din kropp är ett tempel åt den helige Ande. Du kan uttrycka dig så här: ”Min kropp är ett tempel åt den helige Ande. Den tillhör Herren. Jag har fått den av Gud som gåva. Min kropp är helig för Guds Ande bor i mig. Jag skall vara tacksam för min kropp och ta vara på den”.
     
  2. Bön
    Be sedan enligt följande: ”Det är min längtan och mitt hopp att jag inte på något sätt ska stå där med skam, utan att Kristus nu som alltid ska förhärligas i min kropp, vare sig jag lever eller dör” (Fil 1:20).
     
  3. Överlåtelse
    Nu ska du överlåta din kropp enligt Rom 12:1: Du kan säga: ”Jag lägger min kropp på din altarplats. Jag överlåter hela min kropp till dig. Min kropp ska leva i din närvaro”. Överlåt sedan varje del av kroppen. Börja med de synliga delarna. Du kan säga ”Jag överlåter mitt huvud, min hals och mina armar till dig Gud” etc.’
     
  4. Bön om vederkvickelse
    Gör på samma sätt som ovan, men bjud nu in den helige Ande i varje del av kroppen. Be att den helige Ande ska fylla lungor, hjärta, ben, celler osv med sin närvaro (Rom 8:11).
     
  5. Tacksägelsebön
    Tacka Herren för att du är underbart skapad. Tacka särskilt för det i din kropp som du brukar vara missnöjd med (Ps 139:14).
     
  6. Tala till din kropp
    Säg till din kropp att du är tacksam över den. Tala tillförsikt och lugn till kroppen med Kristi ord, om du har smärtor någonstans. Berätta för den att Jesus är din läkare. Säg till kroppen att du tänker vara rädd om den. Märk hur din kropp reagerar positivt. Kroppen kommer nu i harmoni och enhet med din själ och ande. Be sedan för ditt tal, att Gud skall sätta en vakt vid din mun, så att du inte talar negativt (Ps 141:3).
     
  7. Jubla och gläd dig
    Låt nu din kropp uttrycka glädje och tacksamhet inför Gud. Lyft dina händer. Hoppa lätt upp och ned. Tag mjuka danssteg, vifta till Herren. Låt ditt ansikte spricka upp i ett leende (Ps 30:12–13, Ps 87:7).

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1457628669550{margin-top: -2px !important;}”]– Linda Bergling[/vc_column_text][vc_separator color=”grey” align=”align_center”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”1/1″][vc_custom_heading text=”Du kan läsa mer om detta ämne i boken ”Jesus är din Läkare” av Linda Bergling” font_container=”tag:h2|font_size:20%20px|text_align:left|line_height:1″ google_fonts=”font_family:Dosis%3A200%2C300%2Cregular%2C500%2C600%2C700%2C800|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal”][vc_column_text css=”.vc_custom_1459446697640{margin-top: 10px !important;}”]Linda Bergling har skrivit en efterlängtad bok om kroppens helande. Boken vänder sig till dig som vill må bra i kroppen och behöver eget helande. Den vänder sig också till dig som vill bli använd av Gud i helandetjänsten.
Och till dig som vill veta mer om vad Bibeln säger om helande.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1459446468153{margin-top: 20px !important;margin-right: 20px !important;margin-left: 20px !important;border-right-width: 10px !important;padding-right: 20px !important;}”][/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner el_class=”” width=”1/3″][vc_single_image image=”85″ border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”medium” link=”http://store.arken.org/start/produkter/produkt?category=B%C3%B6cker&title=Jesus-%C3%A4r-din-l%C3%A4kare&id=208″][/vc_column_inner][vc_column_inner el_class=”” width=”2/3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1459450638207{margin-top: 10px !important;}”]När Jesus dog på korset försonade han världen med Gud och Han tog våra sjukdomar på sig. Därför har vi rätt att var friska. För den som är sjuk finns det helande. Linda Bergling beskriver hur du kan lära känna Jesus som Herren din läkare och hur du som är sjuk kan börja din vandring mot hälsa.

Boken svarar bland annat på frågorna:

Kan sjukdom förhärliga Gud? Är Gud emot medicin? Vill Gud hela alla? Hur tas helande emot? Hur behåller man helandet? Vad finns det för hinder för helande?

Jesus är din läkare är en bok som du kommer att bli uppbyggd och styrkt av.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”1/1″][vc_btn title=”Köp boken här” style=”3d” shape=”rounded” color=”success” size=”lg” align=”center” i_align=”left” i_type=”fontawesome” i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” link=”url:http%3A%2F%2Fstore.arken.org%2Fstart%2Fprodukter%2Fprodukt%3Fcategory%3DB%25C3%25B6cker%26title%3DJesus-%25C3%25A4r-din-l%25C3%25A4kare%26id%3D208||” button_block=”true” add_icon=”” i_icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert”][/vc_column][/vc_row]